Hej!

Färgglad sallad är inte bara vacker att titta på utan väldigt nyttigt. Hacka en massa gröna blad, blomkål, gurka, tomat eller det du har hemma. Smula ner fetaost, ( se recept i kategorin vegan fetaost) strö över med jordnötter och gör en god dressing. Servera salladen med en god bit nybakat bröd eller koka quinoa och blanda i salladen. Nyttigt och mettande måltid.

Ät grönsaker så mycket du bara kan varje måltid under dagen. Grönsakerna innehåller antioxidanter som ger ett skydd mot de fria radikalernas angrepp i cellerna. Exempel på antioxidanter finner du betakaroten i morötter, bioflavonoider bland annat i blomkål, och indoler bland annat i broccoli och grönkål. Polyfenoler är det som ger bär, frukt och grönsaker färg, doft och smak, och polyfenolerna har många positiva effekter på kroppen. 

Grönsaker är basbildande, vilket är positivt för syrabasbalansen i kroppen. 

Grönbladiga grönsaker, bland annat grönkål, blomkål, broccoli och spenat innehåller svavelföreningar och så kallade glukosinolater och karotenoider som har positiv effekt på hälsan. Undvik så mycket det går att tillaga många av grönsakerna. Spenat och även broccoli är bra källan att tillgodose kalciumbehovet om man är vegan.

Avokado innehåller många olika näringsämnen och är bra för blodet, huden och håret. Avokado innehåller en del nyttiga enkelomättade fetter.

Alla kålväxter innehåller mycket vitaminer, mineraler och antioxidanter och främst mycket C-vitamin, flavonoider, a vitamin, kalcium och järn. 

Vi älskar grönsaker och äter det dagligen. Ju fler olika färger på tallriken desto nyttigare är det. Så ös på med färgglada grönsaker vid varje måltid. 

 
Vänliga Hälsningar
Isabel & Christian